.

Hej och hallå!

Jag tänkte skriva lite kortfattat om hur vardagen kan se ut för en kulturarbetare.
Nästan dagligen sen jag började gymnasiet har jag stött på uttrycket: "Men åååååh, vad lyxigt att plugga till <insert valfritt kulturrelaterat yrke>. Det är bara att chilla hela tiden" och i allra högsta grad sen jag började plugga konst tittar folk jag möter drömmande bort och säger "åh, tänk att bara kunna ta det lugnt hela dagarna. Måla någon tavla ibland, komma bort från vardagen, slippa all stress".
Detta gör mig orimligt irriterad.
Självklart är det lyxigt att få ha förmånen att arbeta med det en älskar och brinner för. Absolut är det fantastiskt att ha möjlighet att studera något som både driver en och får en att växa. Men STOPP OCH BELÄGG när det uttryckligen beskrivs som "ett slappt yrkesval".
Just nu går jag exempelvis i skolan nio till fyra alla dagar i veckan, med undantag för vissa dagar då kvällslektioner är inlagda på schemat. Vi studerar bland annat franska, konsthistoria, filmkunskap samt har olika workshops med olika tekniker. UTÖVER denna tid har vi franskaläxor, våra individuella projekt såsom slututställningar, fängelseprojektet & Patrick Devreux-projektet att tänka på, vilket gör att en stor del av även fritiden går till studier. Det låter väl ungefär lika oslappt som många andra utbildningar om du frågar mig.
Att arbeta med konst (eller musik, teater, dans, kreativt skrivande, you name it) kräver planering, tålamod och materialomkostnader. Att tro att en konstnär bara kan spotta ur sig femton tavlor, ställa ut, sälja och börja om är omöjligt (eller iallafall extremt sällsynt). Som musiker är det inte heller bara att spruta ur sig femton låtar, boka in spelningar, genomföra dessa och börja om på nytt. Alla dessa yrken kräver slit, svett, blod och tårar precis som på vilken annan arbetsplats som helst och jag vill bara att det ska finnas någon form av förståelse för detta. Som jag tidigare nämnt ÄR det roligt, det ÄR givande, det ÄR drivande och det ÄR fantastiskt jäkla fint att få arbeta med kultur. MEN (!) det är INTE enkelt, det är INTE "bara att måla någon tavla ibland" och du slipper INTE all stress. Ha detta i åtanke nästa gång du påpekar för en kulturarbetare att hens liv är en dans på rosor, s'il vous plaît.
Adjöken.
Allmänt | |
Upp